Unieke samenwerking NextStep3D en atum3D

Amsterdam – juli 2016 – NextStep3D is een exclusieve overeenkomst aangegaan met atum3D, de enige Nederlandse fabrikant van DLP (Digital Light Processing) 3D print machines. Atum3D brengt de gehele verkoop en service activiteiten onder bij NextStep3D.

NextStep3D kan met de uitbreiding met de vloeistof printers van atum3D een nog bredere doelgroep bedienen. NextStep3D levert al enkele jaren een compleet programma 3D print oplossingen en services voor prototyping en productietoepassingen van meerdere leveranciers.
‘Met atum3D voegen we bijzonder mooie techniek van Nederlandse bodem toe aan ons portfolio en halen we nog meer expertise in huis om onze klanten volledig te ontzorgen en gezamenlijk nieuwe standaarden te creëren. De kwalitatief zeer hoogwaardige producten van atum3D zijn een must voor iedere R&D en engineeringsafdeling waar innovatie op de agenda staat.’, aldus Bas Beltman van NextStep3D.

Kwaliteit en flexibiliteit
De industriële producten van atum3D bestaan uit een combinatie van hardware, software, harsen en services. Bijzondere eigenschappen van deze Nederlandse vinding zijn de nauwkeurigheid, productiesnelheid en de mogelijkheid om alle hoogwaardige harsen die momenteel op de markt beschikbaar zijn te kunnen toepassen in één machine. Atum3D biedt een complete productielijn die kant-en-klare componenten oplevert. Met deze kostenefficiënte oplossing wordt een goed alternatief geboden voor traditionele maakmethodes voor kunststof componenten.

Nauwkeurige toleranties, uiteenlopende materialen en het kostenniveau maken van het Nederlandse atum3D een voordelig en praktisch toepasbaar alternatief voor het spuitgieten van componenten. Dat geldt met name voor series tot enkele duizenden stuks, waarbij een matrijs achterwege kan blijven en de mogelijkheid er is om bij elke batch het design te optimaliseren of volledig aan te passen. Vaste kosten worden hierdoor flexibel, voorraden veranderen in just-in-time productie.

Snel groeiende techniek
DLP is op dit moment de snelst groeiende 3D print techniek, dit komt met name door de grote verscheidenheid aan beschikbare print materialen, de hoge oppervlaktegladheid en de snelheid. Voor bedrijven waar flexibiliteit in materialen en snelheid nodig is, is deze techniek bijzonder interessant. Bijvoorbeeld voor research, prototyping of medische en tandtechnische toepassingen. Door de fijne oppervlakte structuur is DLP eveneens geschikt voor het printen van mallen voor het gieten van metalen en legeringen (casting), onder meer voor de juwelen branche.

“NextStep3D distribueert de producten van atum3D via haar bestaande netwerk. We bieden fabrikanten op deze manier een sterk verkoopkanaal inclusief de volledige service en garantieafhandeling”, zegt Beltman. “Ik kijk uit naar onze samenwerking, met atum3D zetten we een mooie Nederlandse propositie verder in de markt. Ik ben ervan overtuigd dat deze producten een oplossing bieden voor velen die zoeken naar een kostenefficiënte oplossing, voor het 3D printen van componenten, prototyping en serieproductie.”